Regulace v nové úhradové vyhlášce MZ č.471/2009


Tento článek navazuje na náš článek Nová úhradová vyhláška MZ pro rok 2010, který vycházel z údajů prezentovaných MZ na tiskové konferenci dne 11.12.2009. Od 30.12.2009 však  máme možnost si přečíst text nové úhradové vyhlášky ve Sbírce zákonů pod č. 471/2009.

Nutno zopakovat, že největším problémem nové vyhlášky je limitace úhrad výší výdajů v roce 2008. Od té doby ale došlo ke zvýšení průměrných cen léků i jejich spotřeby.

Regulace pro ambulantní specialisty:

  • pokud zdravotnické zařízení dosáhne průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce za předepsané léky a zdravotnické přípravky v hodnoceném období částku vyšší než 105% průměrné úhrady v referenčním období (rok 2008) lze snížit úhradu o částku odpovídající 40% zvýšených nákladů nad 105%
  • pokud zdravotnické zařízení dosáhne průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce za vyžádanou péči ve vyjmenovaných odbornostech v hodnoceném období vyšší 110% průměrné úhrady v referenčním období (rok 2008) lze snížit úhradu o částku odpovídající 40% zvýšených nákladů nad 110 %
  • regulace se neuplatní, pokud úhrady za léky (ale i vyžádanou péči) nepřekročí předpokládanou výši úhrad na tento druh zdravotní péče na rok 2010 vycházející ze zdravotně pojistného plánu příslušné zdravotní pojišťovny
  • regulace se neuplatní, pokud zdravotnické zařízení ošetřilo méně než 50 pojištěnců dané pojišťovny v dané odbornosti
  • regulační srážka (za léky, ZUM i vyžádanou péči) ze strany ZP maximálně do výše odpovídající 15% objemu úhrady poskytnuté zdravotnímu zařízení za zdravotní výkony snížené o objem úhrady o ZUM a ZULP
  • regulace se neuplatní, pokud zdravotnické zařízení odůvodní poskytnutou péči, na jejíž základě došlo kpřekročení průměrných úhrad za léky i za vyžádanou péči

Regulace pro praktické lékaře:

  • pokud zdravotnické zařízení dosáhne průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce za předepsané léky a zdravotnické přípravky vztažené na jednoho přepočteného pojištěnce převyší o 20% celostátní průměrnou úhradu v referenčním období (rok 2008), lze snížit úhradu o částku odpovídající 25% zvýšených nákladů
  • podstatné je, že ZP má zohlednit zvýšení průměrné úhrady dané změnou struktury ošetřených pacientů nebo dokonce změnou výše nebo způsobu úhrady za léčivé prostředky
  • pokud zdravotnické zařízení dosáhne průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce za vyžádanou péči ve vyjmenovaných odbornostech vztažené na jednoho přepočteného pojištěnce převyšší o 20% celostátní průměrnou úhradu v referenčním období (rok 2008), lze snížit úhradu o částku odpovídající 25% zvýšených nákladů
  • opět i zde se regulace neuplatní, pokud zdravotnické zařízení odůvodní nárůst poskytnuté zdravotní péče
  • regulace se neuplatní, pokud úhrady za léky (ale i vyžádanou péči) nepřekročí předpokládanou výši úhrad na tento druh zdravotní péče na rok 2010 vycházející ze zdravotně pojistného plánu příslušné zdravotní pojišťovny
  • regulace se neuplatní, pokud zdravotnické zařízení ošetřilo méně než 50 pojištěnců dané pojišťovny v dané odbornosti
  • regulační srážka (za léky, ZUM i vyžádanou péči) ze strany ZP maximálně do výše odpovídající 15% objemu úhrady poskytnuté zdravotnímu zařízení za zdravotní výkony snížené o objem úhrady o ZUM a ZULP

Regulace ústavní péče:

  • ambulantní péče poskytovaná v ústavních zařízení má identické regulace jako ambulatní specialisté
  • za hospitalizační péči vychází z individuálně sjednaných smluvních ujednání mezi ZP a zdravotnickými zařízeními

Závěrem lze konstatovat, že úhradová vyhláška je velmi složitě formulovaná, což  je nepochybně účelové.  Za další je vidět, že lobbismus zástupců praktických lékařů je podstatně účinnější než stejná činnost zástupců ambulatních specialistů. Nezbývá než opětovně konstatovat, že za peníze roku 2008 lze stěží očekávat stejné množství péče v roce 2010 (vyšší ceny léků, energií, nájmů atd.)!

Autor: MUDr. Martin Opočenský