Co by mohly přinést chystané změny ministra zdravotnictví L.Hegera?

Letošní pravidelná vzdělávací konference ČLK , konaná opět v Průhonicích, byla nepochybně ovlivněna atmosférou výrazné nejistoty ohledně dalšího politického vývoje, kdy zřejmě nikdo (bohužel asi ani samotní politici) neví, co se bude dít v příštích dnech.  A tak seminář o další podobě reformy zdravotnictví může být v krátké budoucnosti pouze rétorickým cvičením. Každopádně přinášíme několik zvažovaných opatření, které by se měly do legislativy dostat postupnými novelami (tzv. „malou“ a „velkou“) zákona  č.48/1997 Sb. o veřejném zdravotním pojištění a „novými“ (uvozovky proto, že se jedná z velké části o zákony připravené ministrem Julínkem) zákony o zdravotních službách, o speciálních zdravotních službách a záchraných zdravotnických službách.

-          Zdravotní pojišťovny (ZP) by měly mít možnost vypovědět smlouvu s definovanou  výpovědní lhůtou bez udání důvodu  (3 letá pro ambulance, 5 letá pro lůžkovou péči), smlouva by byla koncipována jako smlouva na dobu neurčitou

-          Přeregistrace včech zdravotních zařízení (ZZ ) s odůvodněním, že v registrech zůstavají subjekty již dlouho nepraktikující a je tedy potřeba udělat pořádek. Stávající provozovatel bude muset zažádat a v horizontu 36 měsíců získat nové oprávnění k provozování zdravotního zařízení

-          Definování nároku pojištěnce na rozsah zdravotní péče, otevření prostoru pro legální a transparentní formu spoluúčasti pacientů, tak aby pacientovi byla zpřístupněna volba mezi jednotlivými alternativami nabízené péče - ze 2 výkonů se srovnatelnou účinností bude ten levnější  proplacen z prostředků veřejného zdravotního pojištění. Rozšíření seznamu neplacených výkonů a výkonů se spoluúčastí pacienta

-          Zavedení regulačního poplatku za návštěvu ambulantního specialisty a to bez doporučení PL ve výši 200 Kč s definovanými výjimkami

-          Regulační poplatky se stanou příjmem systému veřejného zdravotního pojištění  a ne zdravotnických zařízení

-          Definování časové a místní  dostupnosti  zdravotní péče

-          Výběrová řízení budou umožňovat  i vstup dosud neregistrovaných zařízení, která získají  smlouvu o smlouvě budoucí  se ZP a až potom se budou povinna zaregistrovat. ZP při kladném výsledku výběrového řízení bude moci  uzavřít smlouvu se ZZ, při negativním výsledku nebude smět uzavřít smlouvu

-          ZP by mohly po určitou definovanou dobu vlastnit vlastní zdravotnická zařízení ( odůvodnění - zajištění zdravotní péče svým pojištěncům při výpadku nebo nedostatku péče)

-          Součástí smlouvy registrujících PL a lůžkových zdravotnických zařízení s akutními lůžky musí být povinnost  účasti na LSPP organizované krajem  

-          Povinnost ZZ informovovat PL o poskytnuté zdravotní péči jeho registrovanému pojištěnci

-          Zákonné zmocnění k omezení vstupu nových technologií a jejich úhrady ze systému v.z.p.

-          Legalizace pravomoci MZ ČR pro tvorbu sítě center vysoce specializované péče

-          Úprava mechanismu přerozdělování zdravotního pojištění dle zdravotní zátěže

-          Prodloužení zákonem definované dojezdové vzdálenosti rychlé zdravotní služby na 20 min. 

-          Vytvoření prostoru pro zdravotní připojištění, které však bude výlučně v rukách zdravotních pojišťoven

Nová definice lege artis postupu  jako postupu na základě aktuálních poznatků vědy a uznaných medicínských postupů, které lékař poskytuje za podmínek jemu k tomu vytvořených

-          V oblasti lékové politiky: kategorizace léků podle diagnóz, zavedení  generické preskripce účinné látky, umožnit ZP tvorbu tzv. pozitivních listů

-          V rámci protikorupční strategie chce MZ omezit možnost sponzorování zahraničních cest (kongresy atd) zaměstnancům jím přímo řízených institucí (pro tyto účely zřizovat fondy z prostředků farmaceutických a technologických firem, které by je financovaly), zpřísnění postihů za smlouvy mezi lékaři a firmami – postmarketingové studie ad. Firma, která bude soutěžit v nemocnici, tak činit nesmí, byla by jí jinak znemožněna možnost podnikat v této nemocnici.

Komentáře myslím netřeba. Je jasné, kdo v opakovaně ministrem Hegerem zmiňovaném trojúhelníku, tj. poskytovatelé zdravotní péče, zdravotní pojišťovny jako plátci a pacienti, nakonec vítězí. Prezident Kubek, respektive právník ČLK JUDr.Mach, ty nejpodstatnější „hrozby“ jménem ČLK odmítl (tj. možnost odebrání smlouvy bez udání důvodu, povinnost přeregistrování ZZ a v neposlední řadě zdravotnická zařízení vlastněná zdravotními pojišťovnami) a vyzval k posílení spravedlnosti ve zdravotním pojištění ( zvláště v otázkách výše pojistného, ve výdajových  a  úhradových  parametrech).

Autor: MUDr.Martin Opočenský, Ph.D.