Nová úhradová vyhláška pro rok 2012

Ministerstvo zdravotnictví vydalo s napětím očekávanou vyhlášku č.425/2011 Sb. Letos bylo napětí vystupňované  negativním příjetím její první navržené podoby, představené v listopadu. Ta byla prakticky svorně odmítnuta všemi zástupci jednotlivých zdravotnických sektorů jako naprosto nerealistická a nedostatečná k tomu, aby se alespoň udržel rozsah poskytovaných služeb na stávající úrovni.

Ministerstvo je totiž již tradičně pesimistické ohledně předpovědí makroekonomického vývoje ( např. pro rok 2011 předpokládalo míru nezaměstnanosti 8,7%, ta dle ČSU k 30.11.2011 byla 8,0%, přes avizovanou stagnaci na úrovni roku 2009, hrubá nominální mzda v roce 2011 vzrostla o 2,4%). Ministerstvo tak zřejmě záměrně podceňuje příjmy systému, čímž i ospravedlňuje restriktivní opatření . Jako příklad lze uvést, že přes neustále avizovaný pokles, respektive stagnaci, výběru zdravotního pojištění podle AČMN, výběr pojistného za leden až listopad roku 2011 naopak vzrostl  o 2,27%, tj. o 4,35 mld Kč. Jako vždy MZ připadá logické zachování rerefenčního období ob rok, tj. referenčním obdobím v této úhradové vyhlášce je rok 2010, respektive příslušné pololetí tohoto roku.  Když ministerstvo deklaruje nepřípustnost deficitního hospodaření systému, tak by mělo občany seznámit s důsledky  svého rozhodnutí.

Deklarovanou prioritou MZ v úhradové vyhlášce je segment lůžkové péče, ambulantní specialisté „se musí v roce 2012 uskromnit ve prospěch akutní lůžkové péče“.

Jaká je tedy výsledná podoba vyhlášky a její tak diskutované aspekty?

-          Akutní lůžková péče: způsob úhrady v tomto segmentu zažil skutečný otřes tím, že byla významně posílena složka hrazená systémem DRG (75-80%), individuálně sjednaná složka představuje 10-15% úhrady, ostatní druhy úhrad 10-15%. Podle AČMN při započtení kumulovaného  vlivu inflace (6,2% - 2010 až 2012 )a zvýšení DPH tak reálné úhrady nemocnic budou dosahovat pouze 91,2 % a zařízení následné péče 93,2% roku 2010 (nominálně 99 a 101%) a tak „naprosto nepřipadá v úvahu naplnění závazku zvýšit platy o ministrem navrhovaných 6,25%“. Text věnovaný lůžkové péči je extrémně složitý, obsahuje 23 vzorců s 48 proměnnými. Novinkou je nový kontrolní mechanismus ze strany zdravotních pojišťoven, tzv. klinický audit, kterým budou zkoumat oprávněnost klasifikace do příslušné DRG skupiny.Toto ustanovení je podle AČMN v rozporu s ústavou, neboť podzákonný předpis „rozšiřuje“ paragraf zákona č.48/1997 Sb. Podobně diskutabilní je předání pravomoci stanovovat výšku předběžné úhrady zdravotní pojišťovnou.

-          Praktický lékař pro dospělé a pro děti a dorost:  v tomto segmentu nedošlo prakticky k žadné změně v úhradách (podle délky ordinace 50 Kč (30 hodin/týdně , 1x do 18 hodin, možnost objednání na pevně stanovenou hodinu 2 dny v týdnu), 49 Kč (25 hodin/týdně, 1xdo 18 hod), 47 Kč ostatní PL, 49 Kč ostatní PLDD. Pro zdravotní výkony za neregistrované pojištěnce zůstává hodnota bodu ve výši 1,08 Kč, pro výkony dopravy v náštěvní službě hodnota bodu 0,90 Kč. Regulační omezení za léčivé přípravky a indukovanou péči se rovněž nemění : překročení průměrné úhrady na jednoho přepočteného pojištěnce nad 120% celostátní  průměrné úhrady podlehne regulaci do 25% z překročení. Stropem je regulace odpovídající 15% objemu úhrady ZP.

-          Ambulatní specialisté: „nejohroženější skupina nakonce dopadla lépe, než se čekalo“ . Hodnota bodu (pro většinu - některé výjimky viz. dále) zůstává 1,02 a nezměnila se hodnota bodu v tzv. degresi  0,30 (zdravotní péče nad vypočtený objem  po naplnění stejného počtu RČ a objemu bodů  vůči referenčnímu období). Hodnota bodu z 0,71 na 0,68 klesla pro některé výkony odbornosti radiační  onkologie (43311,43313), stejný pokles pro oftalmologické výkony 75347 a 75348 (implantace nitrooční čočky) a největší pokles pocítí poskytovatelé hemodialyzační péče, u kterých hodnota bodu klesla z 1,06 na 0,95 a pro výkon 18550 (hemodiafiltrace) dokonce na 0,80. Přitvrdila regulační opatření za léčiva a indikovanou péči: překročení průměrné úhrady na jednoho pojištěnce nad 100%  (bylo 105%) úhrady vůči referenčnímu období podlehne regulaci do 40% z překročení. Stropem je regulace odpovídající 15% objemu úhrady od ZP - což platí i pro ostatní ambulantní odbornosti, viz níže.

-          Gynekologové:  žádná  podstatná změna oproti minulé úhradové vyhlášce – hodnota bodu 1,06 a úhrada součin počtu ošetřených unikátních pojištěnců a průměrné úhrady za zdravotní výkony včetně ZUM a ZULP v referenčním období

-          Stomatologové: hodnota bodu 0,95 Kč – zůstává. ZP jsou jako vždy oprávněny omezit výši úhrady zdravotnickým zařízením tak, aby celková výše nákladů na stomatologii konkrétní ZP odpovídala jejímu zdravotnímu pojistnému plánu

-          Komplement: laboratorní vyšetření  (801, 802 atd. – hodnota bodu 0,67, pokles z 0,70), u patologické anatomie apod.(odbornost 807) bod 0,67 pokud je zařízení držitelem certifikátu ISO ČSN 15189 nebo NASKL II, jinak 0,52, v odbornostech jako 809 –radiologie klesla hodnota bodu z 1,10 na 1,05, u výkonů 89711, 89611 (MR hlavy, CT hlavy apod.) pokles z 0,70 na 0,67, mammografický screening z 1,10 na 1,00

-          Domácí péče: bod zůstává 1,0, Fyzioterapie: bod 0,80 – zůstává, Doprava: bod 0,95 pro dopravní zdravotní službu v nepřetržitém provozu, 0,85 – bez nepřetržitého provozu, LSPP: 0,95 - zůstává

-          Zdravotnické záchranné službě MZ přálo: hodnota bodu vzrostla z 1,06 na 1,10

Sami můžete posoudit, jak kterému sektoru se podařilo dojednat na ministerstvu zdravotnictví podmínky své další činnosti. Na závěr zpráva, která mnohé překvapí. Novelou zákona č.48/1997 Sb. bylo zrušeno známé KORKO nebo-li regulace časovou délkou výkonu. (http://www.vzp.cz/poskytovatele/aktuality/zruseni-regulace-dle-korko-1)

Autor: MUDr.Martin Opočenský, Ph.D.