Zdeněk Kabátek: Ve VZP jsem pozastavil veškeré další zakázky

Zdeněk Kabátek před dvěma týdny převzal největší zdravotní pojišťovnu v ne zrovna nejlepší kondici. Na jejích účtech jsou nulové rezervy, pojištěnci přebíhají ke konkurenci a do toho ministerští kontroloři právě přicházejí s pochybnostmi, jak se ve VZP, kterou ročně proteče 200 miliard korun, hospodaří s veřejnými penězi. V závěrech půlročního pátrání, které nyní Kabátek dostal na stůl, se píše o drobení zakázek, pochybnostech v proplácení faktur a nedostatcích v uzavíraných smlouvách. "Byla to opravdu rozsáhlá kontrola, závěry mám v ruce pár dní. Prozatím jsem vyhlásil v celé pojišťovně stop stav na veškeré další zakázky," říká pro HN nový ředitel VZPve svém vůbec prvním rozhovoru.

HN: Když jsme tady seděli minule, ptali jsme se vašeho předchůdce Pavla Horáka, co znamenají nápisy "Zabezpečené pracoviště" všude kolem. Zajímalo vás to taky?

Řekli mi, že to spočívá pouze v tom, že když kdokoli odchází po čtvrté hodině odpolední, tak zamkne. To je prý to zabezpečení. Seznámen s kamerami a další technikou jsem nebyl.

HN: Vy jste toho ale po minulém vedení zdědil více než jen tu pracovnu. Za týden je konec roku a většina nemocnic je beze smluv.

Je to tak, je to problém a věnuji tomu dennodenně maximum svého úsilí. Hned po nástupu jsem začal jednat s kraji, s řediteli a troufám si říct, že na konci roku budeme mít podepsáno v maximální míře. Zbytek uzavřeme se zpětnou účinností hned po Novém roce. 

HN: Proč bychom tomu měli věřit, když na vyjednávání o nových smlouvách pracují všechny pojišťovny od letošního ledna a bez výsledku? Couvnete snad z rušení lůžek?

Ne, ale jsem přesvědčen, že když s někým jednáte férově a dáte na stůl jasné argumenty, k dohodě nakonec dojde.

HN: Problém ale je, že pojišťovny žádné jasné argumenty nedaly.

Já se nechci vůbec otírat o minulé vedení, Pavla Horáka si nesmírně vážím, ale je to pravda, právě v komunikaci tady byl v minulosti trochu problém. Myslím, že by se mělo nejprve jednat a pak až oznamovat výsledek. Ne naopak.

HN: On ten problém ale bohužel pořád přetrvává. Dostat se k tvrdým datům o tom, proč někdo smlouvu dostane a někdo ne, nejde ani teď. Proč ty informace prostě nezveřejníte?

Je potřeba vědět, že to není jen o číslech. Odborné parametry, jako je počet výkonů nebo počet komplikací, sice stanoveny byly, ale nic není dogma. Obchodní jednání se vždy vede i v kontextu toho, o jakou jde nemocnici, jaké je její postavení v oblasti, jestli tam může nebýt, jestli to není jediné zařízení v regionu. Ty informace bychom ale zveřejnit měli a já tady asi i můžu slíbit, že to uděláme.

HN: To je dobře. Veřejnost tak možná bude moci redukcinemocnic konečně porozumět. Problém s důvěrou ve vaši pojišťovnu však mají lidé celkově. Vyšlo to i z analýzy, kterou v září řešila správní rada. Jak to chcete zlomit?

Myslím, že nejúčinnější cestou je udělat spokojené lékaře. Protože s těmi mluví pacient jako první a jejich dojem se na něj přenese. Když jsem sám někdy přišel na prohlídku a slyšel jsem "To je hrozné - ta pojišťovna nám neplatí" - to je úplně špatně.

HN: Jenže když půjdete teď, uslyšíte to asi zase. Lékaři od vás dostali dopis, který je měl připravit na to, že rezervy VZP jsou na nule.

To je pravda, s tím ze dne na den nemůžeme nic udělat, já chci ale s lékařipředevším mluvit. Chci poznat zástupce jednotlivých segmentů, vědět, co je trápí, co potřebují. Už jsem se takto sešel třeba se stomatology.

HN: Co vám řekli kromě toho, že chtějí více za plomby?

Při tom setkání jsem si uvědomil, že často jde o úplné maličkosti, které však znamenají hodně symbolicky. Pro příklad: zdravotní pojišťovnyzubařům tradičně přispívají na jakýsi dětský průkaz, v němž se evidují prohlídky a jsou tam informace o správném čištění a podobně. Od VZP jako od jediné pojišťovny však letos přišel dopis, že už to nebude, že nejsou peníze. Je to přitom věc, kterou měli rádi jak lékaři, tak pacienti, a náklady byly v řádu tisícikorun. Tohle se nám nesmí stávat.

HN: Pojišťovna v poslední době čelila kritice i kvůli organizaci. Už jste si našel vlastní odborníky, které přivedete?

Dořešeno nic není, takže to nemůžu oznamovat přes média. Je ale pravda, že se na tom pracuje a určitou představu organizačních změn mám také. Rád bych více posílil pravomoci regionálních poboček. Myslím, že tam jsou velmi schopní lidé a že ne všechna rozhodnutí musí chodit přes ústředí.

HN: To pak alespoň nebude každý, kdo si chce vyjednat výhodnější podmínky pro svou ordinaci či nemocnici, volat vám, že?

Mně nikdo nevolá. Myslím, že na mě zatím ani nemají číslo.

HN: To se rozkřikne. Jak víme z odposlechů, řediteli Pavlu Horákovi svého času volal i vlivný podnikatel Roman Janoušek. Vy jste teď ale začal ve všech odděleních zkoumat, kdo o čem rozhoduje a jak se co podepisuje. Ukázala ministerská kontrola na vážné problémy?

Bylo to rozsáhlé, závěry mám teprve pár dní. Vyplývá mi z toho ale třeba to, že mohlo docházet k dělení zakázek, k pochybnostem ve vypisování faktur či uzavírání smluv. Zatím stále běží námitkové řízení. Než se to ale vyjasní, vyhlásil jsem stop stav na jakékoli další zakázky. Kromě toho začínáme mapovat, jestli potřebujeme všechny služby, které třeba v marketingu či jinde nakupujeme. A také pracovat s jednotlivými odděleními. Když se bude něco podepisovat, obsah dokumentu nebo smlouvy musí znát úplně každý, komu projde rukama. I ten nejposlednější fakturant.

Kdo je Zdeněk Kabátek

Nového ředitele vynesla do čela největší zdravotní pojišťovnydohoda ODS a TOP 09 a jeho úkol je především pojišťovnu stabilizovat a vrátit jí důvěru. K prvnímu lednu totiž ztratí zhruba sedmdesát tisíc klientů, což je ještě více než loni, a na jejích účtech jsou zároveň nulové rezervy.

Zdeněk Kabátek doposud pracoval na ministerstvu zdravotnictví a na starosti měl především dohled nad fakultními nemocnicemi a ekonomiku. Ministr Leoš Heger ho po dvouleté spolupráci hodnotí jako aktivního člověka, který prosadil například protikorupční strategii. Mezi lidmi z praxe však zatím příliš známý není.

PRVNÍ ROZHOVOR
Nový šéf VZP Zdeněk Kabátek poskytl vůbec první rozhovor. "Myslím, že nejúčinnější cestou je udělat spokojené lékaře. Protože s těmi mluví pacient jako první a jejich dojem se na něj přenese," prohlásil v mimo jiné v rozhovoru pro HN.

Autor: Michaela Mužíková
Zdroj: www.ihned.cz