Jednání ke změně Jednacího řádu Dohodovacího řízení "o hodnotách bodů, výši úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného pojištění a regulačních omezení“


Na půdě ministerstva zdravotnictví se včera sešlo 23 poskytovatelů zdravotní péče a zástupců zdravotních pojišťoven nad změnami jednacího řádu institutu, který ač skrytý pod těžko stravitelným názvem představuje důležitý nástroj určování ekonomických vstupů, jako je hodnota bodu, výše úhrad a způsoby regulace, důležitých pro všechna zdravotní zařízení.

Kromě formulačních změn zda použít slovo jednání či dohodnutí (smysl však tato změna příliš nemá, protože vždy nakonec rozhoduje ministerstvo) v úvodní větě popisující účel jednání, došlo posléze k návrhu na vyčlenění nelékařské ambulantní specializované péče jako jsou kliničtí psychologové a kliničtí logopedi ze sekce ambulatních specialistů s odkazem na odlišný způsob úhrady, což však neprošlo kvůli nevůli pojišťoven. Jejich argument byl následující: mají zájem zohlednit rozdíly mezi odbornostmi v jednání o sazebníku výkonů, které však od dob Julínkova ministrování fakticky neběží.

Stejně tak neprošlo rozdělení dohodovacího řízení na materiálově náročné obory, tj. v prvé řadě chirurgické, a na nechirurgické ambulantní se specializovanou péčí. Dále bylo zástupcem sdružení nestátní radiodiagnostické péče navrženo, rovněž neúspěšně, oddělení poskytovatelů laboratorní a radiodiagnostické péče - vždy pro nesouhlas pojišťoven.

Diskuse vznikla okolo odlišení úhrad pro ambulatní a nemocniční specializované péče, tj. práce v ambulancích by se potom hodnotila zřejmě odlišně v nemocnicích a mimo ně. Návrh podaný zástupci sdružení nemocnic nebyl přijat.

V dalších jednáních se řešila a zpřehlednila problematika udělených plných mocí, která byla v minulosti vždy předmětem sporu a která byla v novém návrhu vyřešena konstatováním, že později udělená plná moc, pokud dotyčný udělil více plných mocí, je platná.

Dále se řešila problematika role koordinátora resp. zástupce příslušné skupiny poskytovatelů v dalších fázích dohodovacího řízení, jehož pravomoci a odpovědnost jsou relativně veliké a je potřeba zajistit, aby odpovídaly názoru většiny v daném segmentu. Neprošlo zavázání koordinátora většinovým názorem zastupované skupiny, bude to jeho odpovědnost s možností jeho následného odvolání.

Toto jsou hlavní diskutované body včerejšího jednání. Pozoruhodná je naprostá jednota pojišťoven ve většině bodů hlasování, člověk si začne klást otázku, v čem se navzájem odlišují a zda svým počtem a všemi svými úředníky zbytečně finančně nezatěžují systém zdravotního pojištění.

Autor: MUDr.Martin Opočenský