Co je to Twitter?


Možná jste si tuto otázku již položili, když jste zaslechli informace o tom, že povolební nepokoje v Iránu jsou s tímto slovem často spojovány (účastníci demonstrací používali tuto službu k vzájemnému předávání informací). A nyní vysvětlení, proč se tomuto fenoménu věnujeme i my na našem odborném serveru.

Týdeník Time před 14 dny na své titulní stránce přinesl obrázek iPhonu s
načtenou stránkou (využívání Twitteru totiž napomáhá i rozšiřování mobilního internetového připojení) a název jeho hlavního článku vypovídá sám o sobě: Jak Twitter změní způsob života, který žijeme?

I pro ty z nás, kteří nevěřícně zírají na počet hodin, který naše děti tráví na ICQ a Facebooku ( pro ty, kteří se s tímto fenoménem ještě nesetkali, jedná se o tzv. sociální síť - tedy umožňuje komunikaci mezi jednotlivci, sdílení fotek - jedná se o tzv. web 2,0, kdy je obsah webu tvořen samotnými uživateli) platí, že nás může další vývoj informačních technologií a mezilidské komunikace konfrontovat s možnostmi, s jejichž využíváním jsme nikdy nepočítali (stejně tak možná zpočátku působily sms a e-maily).

Twitter je tzv. mikroblogovací služba, která záměrně omezila rozsah zpráv na 140 znaků a která je na rozdíl od obyčejného blogu spojena i se sledováním ostatních. Po zaregistrování na www.twitter.com se pak na vašich stránkách objevují příspěvky těch, které chcete „následovat" - tzv.following. Seznam lidí, kteří čtou vaše zprávy (tzv. tweety), tedy „následují „ vás a váš kanál, se nachází pod tzv. followers. Tento twitterový kanál lze přidat i do webových stránek, v některých zemích již dochází doručování zpráv followers cestou sms (tato služba byla dostupná po registraci na letošním kardiologickém sjezdu ACC v Orlandu pro všechny účastníky - výsledky právě odprezentovaných studií s možností okamžitých reakcí, což vedlo k tomu, že spolu mohli diskutovat jak přímí účastníci tak i ti vzdálení mnoho tisíc km v reálném čase ).

Obliba, kterou si Twitter získal (založen v roce 2006 Jackem Dorseym, z roku na rok nárůst uživatelů o 1298% na 17 milionů v dubnu 2009), je určitě reakcí na současnou situaci na internetu, který je „zahlcen" často velmi dlouhými zprávami a informacemi všeho druhu. Omezení zpráv na určitou délku přispívá k úspornosti ve vyjadřování a zřetelně zvyšuje informační hodnotu těchto zpráv. Kromě pozitiv (kontakt se svojí „sociální skupinou" - možnost získání rychlé zpětné vazby na konkrétní problém, testování a zdokonalování vlastní myšlenky ) existují i podstatně méně příjemné důsledky užívání této novinky - Twitter totiž je a bude nepochybně využit jako účinný, cílený marketingový kanál.

Kritikům Twitteru vadí extrémní zjednodušování: Jak lze hodnotný článek o 10 000 slov zhustit do 140 znaků ? Uživatelé Twitteru však toto řeší odkazy na další webové stránky, diskuse, videa atd. Oproti Googlu, který ve svém vyhledávání umísťuje nejvýše stránky, na které je nejvíce odkazů tj. jsou zvýhodněny starší, dobře zavedené stránky, je díky Twitteru a odkazy jeho uživatelů možné „proniknout" do tohoto monopolu na informace novou zajímavou webovou stránkou.
Lze tedy shrnout, že pokud budete hledat podrobné a obsažné informace zvolíte Google nebo Seznam, pokud vás však bude zajímat rychlá, stručná informace, ke které došlo před několika minutami, budete se zřejmě v budoucnu připojovat k Twitteru.

Autor: MUDr. Martin Opočenský