Jak hodnotit kvalitu poskytované péče v ambulancích?


Letošní průběh dohodovacího řízení se zdravotními pojišťovnami o úhradě za zdravotní péči v roce 2010 má kromě standardních diskuzí o způsobu úhrad lékařské péče a hodnotě bodu i relativně nové téma, tj. kvalitu poskytované péče. Toto téma samozřejmě není nové, ale nový je důraz zdravotních pojišťoven na jeho zařazení do konečné dohody.



Co si můžeme pod kritérii kvality v ambulancích specialistů představit?

Stávající diskuze zahrnuje pouze kritéria, která lze aplikovat plošně na všechny obory a nehodnotí úroveň lékařské péče jednotlivých ordinací. Podmínkou je jejich jednoduchá dohledatelnost, jak v jednotlivých zdravotnických zařízeních, tak i informačních systémech zdravotních pojišťoven.
Zástupci ambulantních specialistů při jednáních navrhli, aby plnění níže uvedených kritérií kvality, které fakticky rozšiřují jejich stávající nabídku služeb, mělo viv na úhradu daného zdravotnického zařízení při respektování základní premisy, že plnění jednotlivých kritérií by bylo ohodnoceno nad základní index 1,00.

Sdružení ambulantních specialistů ve svém návrhu ze začátku července letošního roku navrhlo následující parametry k diskuzi:

- ordinační doba: při úvazku 1,00 rozšíření ordinační doby nad povinných 30 hod/týdně s určitým
  procentem (10%) mimo hodiny v rozmezí 8:00-16:00 hod
- účast na postgraduálním vzdělávání organizovaném mimo jiné v rámci celoživotního vzdělávání
  ČLK větší než povinná
- zavedení objednávacího systému pro neakutní péči
- zástup v době nepřítomnosti , který by řešil i jinou než akutní péči - preskripce atd.
- otevřenost zdravotnického zařízení vůči potřebám okolních zdravotnických zařízení vyjádřená např.
  procentem ošetřovaných nových URČ
- schopnost vyšetření cizojazyčného pacienta v rámci systému zdravotního pojištění
- rozšíření personálního obsazení dalším zdravotnickým personálem

K těmto parametrům by se zdravotnické zařízení aktivně přihlásilo, ostatní parametry by se získávaly z databází pojišťoven a na jejich plnohodnotné zavedení by se přecházelo v delším časové odstupu:

- spektrum prováděných výkonů
- frekvence výkonů - stanovila by se „obvyklá" frekvence v daném oboru - 80-120%

V poslední skupině zvažovaných kritérií jsou uvažována kritéria, která budou vyžadovat i poměrně větší časové a finanční nároky:

- dosažení certifikátu kvality např. ISO 9001 (již dnes podmínka dlouhodobého smluvního vztahu se
  zdravotními pojišťovnami pro laboratoře)
- akreditace k postgraduálnímu vzdělávání
- funkce soudního znalce

Zavádění kritérií kvality je určitě téma kontroverzní - viz. naše anketa z minulého týdne (pro cca 250 hlasů, proti 150, neumělo se vyjádřit 95 čtenářů), ale nelze určitě přejít mávnutím ruky. Toto téma není jen českým specifikem, pojem kvality péče je dlouhodobě sledován v USA, kde jsou pravidelně sestavovány žebříčky „nejlepších nemocnic" - viz. nedávno publikované pořadí nemocnic v U.S. News & World Report pro rok 2009

Autor: MUDr.Martin Opočenský