Co přinesou nově přijaté zdravotnické zákony?

Úsměvnou úpravou je změna označení lékaře, kdy bude z právního hlediska považován za poskytovatele zdravotnických služeb. Za zásadní změnu lze považovat schválenou definici pojmu lege artis, z které podle JUDr.Macha z ČLK vyplývá, že lékař nebude svazován žádnými standardy a ani metodami poskytování zdravotních služeb, a pokud se přikloní ke kterémukoli uznávanému postupu, tak postupuje lege artis. Za historickou změnu lze považovat konec platnosti 45 let starého zákona o péči o zdraví lidu č.20/1966 Sb.. Bez nároku na úplnost zde zmiňme některé z ustanovení  ve schvalovaných zákonech, které ovlivní naši každodenní praxi:

Zákon o zdravotních službách:

-          Povinnost poskytovatele oznamovat příslušnému správnímu orgánu (v Praze Magistrát hl. m. Prahy) všechny změny týkající se údajů uvedených v rozhodnutí o udělení  oprávnění k poskytování zdravotních služeb do 15 dnů od doby, kdy se o nich poskytovatel dozvěděl

-          Správní orgán může pozastavit nebo odejmout toto oprávnění pokud poskytovatel závažně nebo opakovaně poruší stanovené povinnosti nebo neodstraní nedostatky ve stanovené lhůtě nebo např. vede dokumentaci v rozporu se zákonem nebo např. neplní povinnost platit pojistné na sociální zabezpečení. Dále lze oprávnění možno odejmout, pokud poskytuje služby pod vlivem návykové látky, použil osobu nezpůsobilou k výkonu zdravotnického povolání nebo opakovaně požadoval od pacientů úhradu za zdravotní služby v rozporu se zákonem o veřejném zdravotním pojištění

-          Oprávnění může být odejmuto, pokud nejsou zdravotní služby poskytovány po dobu delší než rok (lze požádat o pozastavení, ale max. na 1 rok). Dále je třeba požádat o přerušení poskytování zdravotních služeb na dobu delší než jeden měsíc, pokud je poskytovatel nebude déle než měsíc poskytovat

-          Pacient má právo na volbu poskytovatele, vyžádat si konzultační služby od jiného poskytovatele, znát jména a příjmení zdravotnických pracovníků zúčastněných na poskytování zdravotních služeb, má právo odmítnout přítomnost osob, které nejsou na poskytování zdravotních služeb přímo zúčastněny

-          Pacient může vyslovit zákaz poskytování informací kterékoliv osobě, u nezletilého pacienta bude potřeba souhlas obou rodičů k poskytnutí zdravotních služeb s potenciálem podstatným způsobem negativně ovlivnit další zdravotní stav pacienta

-          Tzv. dříve vyslovené přání má byt zohledněno, pokud se vztahuje k nastalé situaci, má písemnou formu včetně písemného poučení pacienta o důsledcích a má platnost 5 let

-          Součástí tohoto zákona se staly i povinnosti poskytovatelů,  jejichž neplnění může vést i k poměrně významnému finančnímu postihu v přestupkovém a správním řízení, mezi kterými např. jsou: povinnost pacientům zpřístupnit na viditelném místě ordinační hodiny a název obchodní firmy nebo poskytovatele včetně identifikačního čísla, zajistit v době nepřítomnosti nebo dočasného přerušení poskytování zdravotních služeb jiným poskytovatelem (tj. včetně ambulantních specialistů - doposud povinné pouze pro PL), zpracovat seznam zdravotních služeb, k jejichž poskytnutí je vyžadován písemný souhlas, podílet se na žádost krajského úřadu na zajištění lékařské pohotovostní služby, umožnit vstup do prostor zdravotnického zařízení osobám pověřeným správním orgánem nebo smluvní zdravotní pojišťovnou atd., předat zprávu o poskytnutých zdravotních službách registrujícímu poskytovateli v oboru všeobecného lékařství, je-li znám, zpracovat seznam zdravotních služeb, k jejichž poskytnutí je vyžadován písemný souhlas

-          A nakonec: jak se mění práva zdravotnického pracovníka? Ten má nově právo neposkytnout zdravotní služby, pokud by přitom došlo k přímému ohrožení jeho života nebo vážnému ohrožení jeho zdraví. Rovněž je může odmítnout poskytnout (nevzniká-li však přímé ohrožení života či vážné poškození zdraví), jestliže by to odporovalo jeho svědomí nebo náboženskému vyznání. Dalším pozitivem je fakt, že předání dokumentace, např. soudnímu znalci v rámci přípravy obhajoby při vedení soudního sporu, není považováno za porušení povinné mlčenlivosti

Zákon o specifických zdravotních službách

Ustanovení tohoto zákona mají v otázkách, které řeší, přednost před výše jmenovaným zákonem o zdravotních službách. Do kategorie specifických zdravotních služeb např. patří problematika asistované reprodukce, sterilizace, kastrace, genetických vyšetření, posuzování nemocí z povolání, posudkové péče či lékařské posudky, ochranné léčení atd. Oproti původním předpokladům zůstaly v platnosti interrupční a transplantační zákony.

Zákon o zdravotnické záchranné službě

Rovněž ustanovení tohoto zákona mají přednost před zákonem o zdravotních službách. Mezi nejvýznamnější nová ustanovení patří povinnost poskytovatele akutní lůžkové péče zřídit kontaktní místo pro spolupráci s poskytovatelem zdravotnické záchranné služby, s cílem zajistit příjem pacientů. Tímto poskytovatelem je ten nejblíže dostupný a zároveň odborně způsobilý zajistit pokračování poskytování zdravotní péče. Pokud jeho kontaktní místo potvrdí možnost převzetí na zdravotnickém operačním středisku, je pak vždy poskytovatel povinen pacienta přijmout. Stejně tak tato povinnost platí, pokud je pacient v přímém ohrožení života.

Zákon stanoví, že členové výjezdových skupin ZZS jsou oprávněni vstupovat za účelem poskytnutí před nemocniční zdravotní péče do cizích objektů, pokud se tam dle dostupných informací nachází osoba vyžadující před nemocniční neodkladnou péči.

Na výjezd je lhůta 2 min, dosažení cílového místa 20 min.

Platí opět možnost neposkytnutí před nemocniční neodkladné péče, pokud by to bylo spojeno s ohrožením zdraví či života výjezdové skupiny nebo by podmínky, za jakých je poskytována, neodpovídaly stupni vyškolení a vycvičení nebo technické vybavenosti

Novela č.298/2011 Sb. o veřejném zdravotním pojištění (ta již nabyla účinnosti)

Objevují se zde nové pojmy tzv. základní varianta, v zákoně formulace „poskytovaná v souladu s účelným a hospodárným vynakládáním zdrojů veřejného zdravotního pojištění,“ a tzv. ekonomicky náročnější varianta poskytnutí zdravotní péče (takto nelze podle zákona označit zdravotní péči, kterou lze poskytnout pouze jediným způsobem).

Zdravotnické zařízení je povinno nabídnout obě varianty, pokud existují, a toto zaznamenat v dokumentaci. Je zakázáno upřednostňovat pojištěnce, který si vybral ekonomicky náročnější variantu.

Novela zákona č.48/1997 Sb. o veřejném zdravotním pojištění (dosud není v účinnosti)

-          Ukládá povinnost hlásit zdravotním pojišťovnám seznam všech nositelů výkonů k poslednímu dni uplynulého čtvrtletí s uvedením jmen, příjmení, titulu, rodného čísla a kategorie nositele výkonu a do 30 dnů od konce čtvrtletí (povinnost splněna nahlášením pouhých změn)

-          Hrozba sankce až milión korun těm, kdo poruší povinnost nepožadovat za služby hrazené ze zdravotního pojištění od pojištěnců úhradu

-          Možnost bez výběrového řízení ukončit poskytování zdravotních služeb jako fyzická osoba a přejít na formu poskytování zdravotních služeb jako s.r.o.

-          Konání výběrového řízení na smlouvu se zdravotními pojišťovnami možno vyhlásit ZP nebo uchazečem, který nově nemusí v době výběrového řízení mít zřízeno zdravotnické zařízení, pokud splňuje kvalifikační předpoklady a ve stanovené lhůtě je schopen si toto zařízení zřídit

-          Doporučení ve výběrovém řízení je podmínkou uzavření smlouvy se zdravotnickým zařízením, takový to výsledek však nezakládá právo na uzavření této smlouvy s ZP.

MUDr. Martin Opočenský, Ph.D. (s využitím materiálu určeného pro delegáty sjezdu ČLK od JUDr. Jana Macha)