Prevence je dobrý byznys. Hlavně u VZP

Neuběhl ani měsíc od podepsání smlouvy a firma Akademos už poslala do Všeobecné zdravotní pojišťovny dvě faktury.

Nárokovala si celkem 6,15 milionu korun, aniž by jakkoliv doložila, co za těch třicet dní vlastně vykonala.

Začal se psát příběh dalšího preventivního programu největší zdravotní pojišťovny v Česku, který ukazuje na skryté finanční rezervy českého zdravotnictví. VZP totiž investuje stovky milionů korun do prevence a propagace, aniž by bylo možné zkontrolovat, jestli byly peníze vynaloženy hospodárně.

Zakázku na program, který má zvýšit povědomí o úrazech dětí, vypsala pojišťovna před více než rokem. Vedle společnosti Akademos se o tendr zajímala ještě jedna firma. Neúspěšně. "Nabídka musela být vyřazena kvůli formálnímu nedostatku," říká mluvčí pojišťovny Jiří Rod. Oním nedostatkem byl detail: v nabídce chybělo, zda navrhovaná cena počítá s DPH. "Soutěž byla otevřená, mohl se přihlásit každý," obhajuje čistotu tendru Rod.

Miliony bez vysvětlivek

Jenže řetězec pochybností u zakázky, která za tři roky firmě přinese necelých padesát milionů korun, je delší. Stačí prozkoumat podepsanou smlouvu s firmou Akademos. Chybí v ní například splátkový kalendář. A tak Akademos už po prvním měsíci fakturoval zmiňovaných šest milionů, tedy téměř polovinu celé roční částky. První ze dvou faktur byla vystavena dokonce už pátého března 2010, to je pět dní po podpisu smlouvy. Na faktuře, kterou mají HN k dispozici, pouze stojí: "Na základě smlouvy o poskytnutí finančních prostředků vám fakturujeme 2 296 468 korun." Žádné vysvětlení, žádné podrobnosti.

Akademos sice nakonec skutečně projekt spustil a zorganizoval například několik akcí na náměstích českých měst, kde představil kamion s obří kuchyní, ale potíže pokračovaly. Problémy se spuštěním internetových stránek střídaly další pochybné faktury. Třeba osm set tisíc korun, které firma žádala "na právnické služby". Jak souvisí s preventivním programem, nevysvětlila.

A k tomu pochybnosti, jestli program není předražený. Jiné organizace věnující se prevenci by za takovou částku dokázaly víc. "Každou korunu desetkrát otočíme," popisuje Lukáš Hutta, mluvčí Asociace Záchranný kruh, která sdružuje profesionální záchranáře. V posledních pěti letech získali celkem deset milionů korun od různých institucí. Investovali je do dlouhodobého programu, který dnes využívá více než 1300 škol z celé republiky. "Je potřeba budovat dlouhodobé a systematické projekty. Cesta předražených, davových boom akcí není rozhodně dlouhodobě účinná," míní Hutta, jehož kolegové se seminářů společnosti Akademos zúčastnili.

Jak to změřit?

Zkoumání rozpočtového labyrintu Všeobecné zdravotní pojišťovny ukazuje, že preventivní program firmy Akademos je jen zlomkem celkové sumy. Ve fondu prevence se ročně točí kolem půlmiliardy korun.

"Regulace hospodaření s prostředky určenými na prevenci není prakticky žádná," říká Eliška Kadaňová z Nejvyššího kontrolního úřadu, který nedávno finanční toky VZP prověřoval. Jinými slovy: ani nejvyšší národní kontrolní instituce nemohla vyhodnotit, nakolik jsou preventivní programy VZP efektivní. Chybí totiž jakékoliv měřítko.

Vracíme, odmítáme

Všeobecná zdravotní pojišťovna nicméně trvá na tom, že investice do prevence se vyplácí.

"Považujeme záměr projektu za velmi potřebný, dlouhodobě se věnujeme prevenci úrazovosti dětí, a ta skutečně v uplynulých letech poklesla," konstatuje mluvčí Rod.

Ale jedno popřít nemůže - projekt firmy Akademos se nepovedl. "Nejsme spokojeni s průběhem ročního cyklu. Nedali jsme pokyn k pokračování další spolupráce," říká a potvrzuje i informace HN: "Kvůli nesrovnalostem byly faktury i několikrát vráceny. Některé platby byly odmítnuty úplně."


VZP v číslech

136,98 miliardy Kč

Tolik vybrala VZP v roce 2009 ze zdravotního pojištění. Ve stejném roce vydala za jednoho pojištěnce v průměru
21 857 korun, přičemž v roce 2000 stála péče jednoho pojištěnce průměrně 11 277 korun.

 523 milionů Kč

Jde o částku, kterou VZP v roce 2009 vyčerpala z fondu prevence. Nejvíce peněz putovalo do programu Mořský koník (122 milionů korun) a na očkování (110 milionů korun). V témže roce dala pojišťovna sedmdesát milionů korun na program Chráníme děti před úrazem.

127 milionů Kč

Suma, kterou pojišťovna investovala do své propagace a reklamy. Je to nejrychleji se zvyšující částka v pojišťovně. Ještě v roce 2007 jí stačilo na vlastní zviditelnění 44 milionů korun.

Další body kampaně

Mediální kampaň

Semináře "s tématem výchovy k bezpečné účasti v dopravě".

Televizní dokument s názvem Silnější než rozum, s tématem prevence rizikového chování v dopravě.

Program má trvat tři roky, po každém ročním cyklu se má smlouva prodloužit. Celkem by měl tedy Akademos inkasovat 44 250 000 korun.

Hned měsíc po podepsání smlouvy poslal Akademos pojišťovně dvě faktury na 6,15 milionu korun, tedy takřka na polovinu roční částky.

Akademos nabídl VZP čtyřbodovou kampaň Jejím hlavním hitem se stal kamion s nainstalovaným obřím modelem kuchyně, který má ukázat, jak vidí kuchyňské spotřebiče malé děti.


Preventivní kampaň za 15 milionů ročně

VZP vypsala před více než rokem nové výběrové řízení na program Prevence úrazů dětí a mladistvých - Bezpečí dítěte.

Přihlásily se dvě firmy. Vyhrála společnost Akademos, jejíž šéf Jiří Kostner připravoval pro pojišťovnu obdobné kampaně už od roku 1997. Zvítězila s cenou 14,8 milionu korun za rok.

Druhý zájemce byl ze soutěže vyřazen, protože do nabídky neuvedl, zda je nabízená cena s DPH, nebo bez ní.


Další problematické zakázky VZP na propagaci a prevenci


Mořský koník - K moři jezdily neexistující děti

VZP vynakládala v minulých letech v rámci dětských ozdravných pobytů u moře miliony korun zbytečně. Podle zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) z ledna letošního roku dostávaly cestovní kanceláře zaplaceno za víc míst, než ve skutečnosti v preventivním programu obsadily. Počty dětí podle NKÚ nesedí o stovky. Konkrétně: v roce 2008 zaplatila VZP za cestu do Černé Hory zbytečně 9,3 milionu korun. V roce 2007 při zájezdu do Řecka 6,4 milionu.


 Infoservis - cena letáků se ztrojnásobila

Šéf VZP Pavel Horák musel v lednu na jednání správní rady vysvětlovat okolnosti několika projektů - požádali ho o to poslanci VV. Nezdála se jim třeba cena za letáky zvané Infoservis, které vycházejí každé dva týdny jako příloha Zdravotnických novin. Zakázku za 20 milionů dostala v roce 2009 firma Ambit Media, poté se ale cena ztrojnásobila. V nynějším čísle Infoservisu se píše třeba o tom, že VZP žádné nemocnice nezvýhodňuje a je zcela transparentní.


Akord - Program kvality stojí stamiliony

Poslanci za Věci veřejné ve správní radě kritizovali i program kvality péče - Akord. Ten VZP spustila v roce 2009 s tím, že například pacientům zaručí kratší čekací dobu v ordinacích. Rada Sdružení ambulantních specialistů však již dříve vyzvala lékaře, ať se do Akordu nezapojují. Program označili za utopii, na níž je vidět, že nebyla konzultována s lidmi z praxe. Kritici proto pochybují o tom, jestli se Akord, jehož náklady
se odhadují na stamiliony korun, vyplatí.

Zdroj: www.ihned.cz