Hodnocení nemocniční péče očima pacienta v USA a v České republice


Na jaře letošního roku byly publikovány výsledky prvního šetření spokojenosti pacientů v amerických nemocnicích, které sesbírala Aliance kvality nemocnic (HQA) v podobě HCAHPS (Hospital Consumer Assessment of Health Providers and Systems) šetření (více).




Ve studii respondenti odpovídali na 27 otázek, které lze shrnout do šesti okruhů:

komunikace s lékaři
komunikace se sestrami
komunikace o lécích
kvalita sesterské péče
průběh plánování propuštění
léčba bolesti

Další otázky směřovaly na čistotu a hlučnost pokojů a také na ochotu pacientů dále doporučovat nemocnici svým rodinným příslušníkům a přátelům.

Získané výsledky byly statisticky zpracovány a přizpůsobeny, kvůli zachování vypovídací schopnosti, k 8 charakteristikám jednotlivých pacientů (např.věk, vzdělání, zdravotní stav atd.).

Ve stejném šetření bylo hodnoceno dodržování 24 pravidel obecně přijímaných jako vědecky prokázané postupy v oblasti léčby akutního infarktu myokardu, srdečního selhání, pneumonie a prevence komplikací v chirurgii (např. pro srdeční selhání to byly tyto postupy: stanovení systolické funkce LK, užití ACEI nebo sartanů v medikaci, při propuštění rada ohledně: fyzické aktivity, diety, medikace, načasování nejbližší kontroly, sledování váhy a příznaků jako je dušnost, otoky DK apod., problematika odvykání kouření).

Dalším sledovaným parametrem byl stupeň spokojenosti pacientů v nemocnicicích se třemi základními charakteristikami (1/ instituce zaměřené na zisk, 2/ instituce s vyšším počtem zvl. středního zdravotního personálu, 3/ instituce bez výukových povinností) oproti nemocnicím bez těchto charakteristik.

Dále se sledovalo, zda existuje vztah mezi množstvím péče věnované pacientům a kvalitou této péče.

Posledním okruhem sledování byly regionální rozdíly v poskytované péči.

A nyní k výsledkům :

- 67.4% pacientů by doporučilo nemocnici, kde byli léčeni svým známým
- množství sester (vyjádřené poměrem počtu sester na 1000 pacientů) pozitivně korelovalo se   
  spokojeností pacientů
- spokojenost pacientů byla nejvyšší tam, kde podle výše uvedených kritérií, byla poskytována 
  nejlepší zdravotní péče
- neziskově orientované nemocnice měly oproti profitabilním nemocnicím statisticky významně lepší
  hodnocení a to i v oblasti kvality sesterských služeb, komunikace se sestrami a lékaři, čistoty (je
  třeba však brát v úvahu možné zkreslení těchto výsledků např. v pravděpodobně vyšším
  očekávání pacientů v ziskově orientovaných zařízeních), naopak nebyl rozdíl ve výukové povinnosti
  a vztahu k parametrům kvality
- byl patrný regionální rozdíl, v maximálním rozpětí 15-25%, v hodnocení kvality pacientů (např.
  Birmingham v Alabamě 71.9% spokojenost a East Long Island v New Yorku 49.9% spokojenost)

V komentáři k tomuto šetření bylo zdůrazněno několik skutečností. Zjištěná data představují jakousi základnu k budoucím šetřením a poukázala na problémy, které musí být jednoznačně řešeny: sesterská péče, komunikace ohledně medikace, léčba bolesti (až 1/3 pacientů ji nehodnotí příznivě) a jasně formulované instrukce při propouštění (častá příčina opakovaných hospitalizací).

Tyto závěry pocházejí z šetření, které bylo uskutečněno ve více než 2400 nemocnicích v USA.


V ČR byly provedeny první pokusy o hodnocení nemocnic a jejich veřejné publikování během působení ministra zdarvotnictví Davida Ratha (viz. konec článku). Také stávající ministerstvo zdravotnictví věnuje na svých internetových stránkách této problematice poměrně velkou pozornost.

V sekci měření kvality zdravotních služeb najdeme metodické dokumenty ke stažení, což je naše obdoba výše jmenovaného dotazníku HCAHPS, avšak již sama délka dotazníku o 53 otázkách musí odrazovat pacienty v kvalitním vyplnění.

Co se týká těchto sekcí je však třeba poukázat (až na výjimky např. Systém akreditací zdravotnických zařízení v ČR s užitečnými odkazy na web) na obtížnou srozumitelnost, omezenou praktičnost a neaktuálnost dat (z letošního roku je k dispozicic pouze hodnocení výsledků měření v Rehabilitačním ústavu Kladruby a Sledování nežádoucích událostí v lůžkových zdravotnických zařízeních následné péče, v této souvislosti komicky působí, když čtenář zajímající se o hodnocení kvality života u nemocných s bronchiální obstrukcí se na oficiálních stránkách Ministerstva zdravotnictví kliknutím na tento odkaz dostane na stránky internetového obchodu 24 mall).

Taktéž nepůsobí velice důvěryhodně pokud se sekce věnující se v dnešní době politicky vysoce exponovanému tématu standardů léčebné péče, odkazuje, místo jasně definovaných pojmů, na komerčně orientované a nepochybně kvalitně zpracované Standardy z nakladatelství Verlag Dashöfer nebo na stránky encyklopedie Wikipedie, která má k recenzované kvalitě nepochybně daleko.


Při čtení např. Ottawské charty, oficiálního dokumentu WHO (Světová zdravotnická organizace), však čtenář pochopí, jak jsou tato témata ve stravitelné podobě obtížně prezentovatelná i pro dlouhodobé pracovníky vážené instituce.

Na závěr uvádíme několik konkrétních údajů z posledního šetření s větším plošným záběrem z roku 2006: Kvalita Očima Pacientů - Zdravotnická zařízení přímo řízená MZ (data od 27107 pacientů):

- souhrnné hodnocení spokojenosti pacientů ve všech zařízeních téměř 80%
- spokojenost pacientů s jednotlivými skutečnostmi pobytu v nemocnici:
  přijetí do nemocnice 82.5%, poskytnuté informace 81.9%, tělesné pohodlí 76.9%, propuštění
  a následná péče 74.9%
- spokojenost s komunikací lékaře 89.1%, spokojenost s komunikací sestry 92.5%, znalost
  ošetřujícího lékaře 71.7%, frekvence návštěv lékaře a srozumitelnost jeho odpovědí 69.4%
- spokojenost s kvalitou jídla 34.7 % (zřejmě nejhorší známka), doba ranního buzení 64.4%
  atd.
- souhrnné hodnocení spokojenosti pacientů s lékaři 80.7%, spokojenost se sestrami 80.5%


Pokud shrneme obě šetření probíhající v přibližně stejnou dobu, určitě se nabízí otázka, zda se české zdravotnictví nachází v krizové situaci, která vyžaduje velmi razantní a uspěchané řešení.


Ve dnech 24.-25.listopadu byly oznámeny výsledky již III.ročníku hlasování o Nemocnici ČR 2008. Toto veřejné hlasování o spokojenosti pacientů v českých nemocnicích je organizováno neziskovou organizací HealthCare Institute. V minulém roce se ho zúčastnilo přes 17 tisíc dotazovaných, letos cca 13.5 tisíc. Nejlepší nemocnicí v ČR v roce 2008 z hlediska spokojenosti pacientů byla vyhlášena středočeská Nemocnice v Městci Králové. V absolutním finálním pořadí nemocnic se na prvním místě umístila Nemocnice Třinec, příspěvková org. Více informací v souhrnné zprávě.

 
Autor: MUDr.Martin Opočenský