Nejvíce medicínských omylů se děje začátkem akademického roku


Studie uveřejněná začátkem října v British Medical Journal prokázala, že s nástupem nových školenců zvláště do fakultních nemocnic, se začátkem akademického roku zvyšuje počet medicínských omylů o 40%. Nebyla však zároveň prokázána souvislost se stupněm jejich klinických zkušeností.

Problematika se týká 100 tisíc rezidentů v USA a v Evropě, každoročně 32 tisíc čerstvých absolventů lékařských fakult. O tomto problému se ví již dlouhou dobu, ve Velké Británii se nazývá „August killing season" a v USA „July phenomen". Riziko se však během měsíce rychle snižuje a po 4 měsících tento fenomén již nelze prokázat.

Tato retrospektivní studie se týkala anesteziologické péče v Alfred Hospital v australském Melbourne. Byla analyzována data 19 560 pacientů, kteří se podrobili zákroku provedenému lékařem ve výcviku (1.-5. rok specializační výuky) v prvním roce po jeho nástupu do nemocnice. Celkově bylo hodnoceno 93 lékařů, kteří provedli v průměru 210 zákroků za akademický rok.
Během sledovaného období bylo zaznamenáno 2672 sledovaných „nežádoucích" událostí. Nejčastěji se jednalo o závažnou hypotenzi ( 93,1 na 1000 výkonů), hypertenzi (15,6%), neschopnost provést kanylaci tepny (14,0%), chybné umístění endotracheální kanyly (49%) atd.

V diskuzi k tomuto článku byla autory komentována skutečnost, že toto je první studie, která skutečně potvrdila dlouho předpokládanou rizikovost pobytu pacientů v nemocnicích po začátku akademického roku. Autoři to vysvětlili větším souborem sledovaných pacientů s větší statistickou „silou" a dále pak sledovaným oborem, kdy anesteziologie se považuje za jeden z „rizikovějších" oborů z hlediska medicínských omylů.

Poté se prokázalo, že během jednoho měsíce nejrychleji klesá počet omylů v oblasti poškození periferních a centrálních nervů, např. při nevhodném polohování pacienta při operaci (o 82%), dále nedostatečná oxygenace pacienta (o 66%), zvracení a aspirace na operačním sále (53%) a neúspěch při intubaci (o 49%).

Při analýze příčin bylo překvapivě zjištěno, že se problémy v prvním měsíci po nástupu objevují nezávisle na stupni zkušenosti školenců, tj. omyly se objevovaly v prvním i posledním (tj. pátém) roce výcviku.

Příčinu autoři studie vidí v novém pracovním prostředí, v problémech s komunikací a ve špatné organizaci pracovních týmů. U starších školenců je to částečně dáno přeceněním svých schopností. Proto by náprava měla vést především snahou o odstranění těchto příčin.

Na závěr se dá shrnout, že začátek akademického roku (u nás nejčastěji období srpna až září - doba nástupu lékařů-absolventů) je možno označit za rizikové období z hlediska kvality poskytované péče zvláště v nemocnicích s výcvikem mladých lékařů. A dále pak, že v tomto období je riziko chyby větší i u rezidentů v pokročilejším stupni výcviku.

Autor: MUDr. Martin Opočenský s využitím www.bmj.com