Práce jako v kokpitu: „Kontrolní listy“ se osvědčily i v chirurgii


Bezpečnost pacientů je při operacích nejvyšším imperativem a sjezd Německé chirurgické společnosti ukázal, že chirurgové průběžně pracují na její optimalizaci. Chirurgie s sebou přináší určitá rizika. Může být operována špatná strana, může dojít k nesprávnému zásahu nebo operaci jiného pacienta. Ačkoliv pravděpodobnost podobných pochybení je nepatrná, 18. výroční zasedání Chirurgického pracovního výboru pro jistotu a bezpečnost pacientů (CAQS) v Hamburku zdůraznilo, že se pracovní skupina průběžně zabývá další minimalizací případných chyb. Částečně je tato snaha doprovázena i externím tlakem, jelikož pojišťovny mají podstatný vliv při nastolování většího bezpečí.

Při kontrole pomáhá rovněž pacient

Jedním z prostředků ke zlepšení lékařské administrativy by měly být kontrolní listy, které doporučuje Německá chirurgická společnost a jejichž užívání je standardem již na mnoha velkých klinikách. Podle údajů šéflékaře Prof. Clause-Dietra Heidecke z Greifswaldu povede tlak pojišťoven k tomu, že dříve nebo později budou všechny kliniky pracovat s operačními kontrolními listy (Operations - Checklists) Světové zdravotnické organizace (WHO).

WHO prezentovala poprvé v létě 2008 devatenáctibodovou souhrnnou bezpečnostní kontrolní listinu, podle níž bude podobně jako před startem letadla, přezkoumáno čím by mohl být pacient ohrožen a to před narkózou, před prvním řezem a před opuštěním operačního sálu. Podle dosavadních zkušeností pomáhá tato kontrolní listina předejít komplikacím. V Greifswaldu byla tato kontrolní listina WHO doplněna o předoperační sloupec. V něm operatér potvrzuje mimo jiné i to, že pacienta navštívil a informoval ho o zákroku: „Pacienti mají možnost se zeptat na cokoliv ohledně zákroku", uvedl Prof. Heidecke. Při této příležitosti lékař zakreslí přesnou linii řezu na těle pacienta. „Tím předcházíme záměnám stran a podobným pochybením", vysvětluje Heidecke. Před zásahem operatér nabídne rodinným příslušníkům možnost telefonického kontaktu na sál, aby mohli být informováni o průběhu zákroku.

V Greifswaldu pracují operatéři již rok s rozšířenou kontrolní listinou, za tu dobu vyhodnotili více než 900 listin - hrubé chyby či záměny se v těchto případech nevyskytly. Podle analýzy kontrolní listy napomohly ke zlepšení týmové práce a komunikace mezi operatérem, operačním týmem a pacientem.

Každá komunikace nenapomáhá k pacientovu bezpečí. Jako příklad uvádějí chirurgové toho času v USA zkoušený Twitter během operace. Tímto způsobem nemocnice informují čekající rodinné příslušníky o průběhu operace. Generální sekretář DGCH (Německá chirurgická společnost) Prof. Hartwig Bauer před tímto trendem výslovně varoval, jelikož operační tým se má během zákroku koncentrovat výhradně na pacienta.


Twitter - módní bláznovství z USA


Je vhodné, aby účastníci museli mluvit co možná nejméně - aby se snížilo riziko infekce a rovněž aby nedocházelo k vzájemnému rozptylování. Při Twitter by musel chirurg naopak neustále komentovat svou činnost, aby rodinní příslušníci mohli být informováni. Proti tomuto způsobu vedení operace hovoří i další fakta: pokud by došlo ke komplikacím, rodinní příslušníci by logicky byli znepokojeni, pokud by došlo k přerušení informací z operačního sálu, stejně negativní reakce by se dala očekávat i v případě, kdyby se blízcí dozvěděli o nastalých komplikacích. Bauer též nevěří, že by rodinní příslušníci chtěli být spravováni o každičkém detailu zákroku: „Pochybuji, že komentáře typu jak nádor nasedá na močovod, nepřítomným nějak pomohou".

Další aspekty bezpečnosti pacientů, které byly v Hamburku probírány:

Erudice center: pacient dnes informován o „povodni" center, jejichž kvalitu nelze dopředu odhadnout. Německá chirurgická společnost proto požaduje zavedení „certifikovaného centra", které by mělo představovat takové centrum, na které by se mohli pacienti za všech okolností spolehnout a které by představovalo zaručení odpovídající kvality.
Pracovní reliéf: Pracovní zátěž na klinikách vede k únavě personálu. Lékaři sice nechtějí podle názoru viceprezidenta Lékařské komory Dr. Franka Ulricha Montgomeryho žádný „Nine to Five- Job", ale potřebují uspořádat pracovní časy tak, aby mohli dosahovat odpovídajícího výkonu a výsledku.

Kontrola při operaci: Operační tým přizve před stanoveným termínem zásahu jinak nezúčastněného domácího chirurga jako externího kontrolora, který by měl dohlížet na způsob vedení operace. Tato metoda platí za jednoduchou a efektivní zejména na klinikách s větším počtem chirurgů, kde se navíc obejde bez velkých nákladů.


Autoři: Dr. Jan Hrubý a Marek Opočenský