Veletrh Medica 2010

Letošní ročník veletrhu Medica, který se konal ve dnech 17. - 20.11.2010 v německém Düsseldorfu, nechal rychle zapomenout na mé rozpačité dojmy z obdobné výstavy, která se nedávno uskutečnila u nás (viz. náš článek Co přinesl letošní veletrh Medical Fair/Rehaprotex). Impresivní počet 4400 vystavovatelů ze 64 zemí světa opravdu nabídl svým návštěvníkům komplexní průřez produkcí a nabídkami jednotlivých firem pohybujících se ve zdravotnictví, včetně úplných novinek a fascinujících řešení, kvůli kterým sem návštěvníci často váží dlouhou cestu.

 Veletrh letos navštívilo více než 137 tisíc lidí z více než 100 zemí. Odhaduje se, že polovina z nich byla ze zahraničí. Tomu, že se jedná o přesný odhad, odpovídal nejen pohled do zaplněných výstavních hal, ale i ceny místních hotelů. Ty jsou během veletrhu běžně až čtyřnásobně vyšší než v době mimo něj (cena jedné noci v hotelu střední kategorie v Düsseldorfu se blížila 400 euro), a proto se vyplatí přespat ve 100 km vzdáleném Bonnu, kde jsou ceny poloviční (pořád však ještě nejméně dvojnásobné než je běžná cena).

 Podle organizátorů je tato neuvěřitelná poptávka po hotelových službách dána mimo jiné tím, že mezi návštěvníky převažují zejména vysoce postavení manažeři zdravotnických zařízení. Pro vystavovatele jsou zajímaví hlavně tím, že jsou to většinou právě oni, kteří rozhodují o vybavení nemocnic či jednotlivých ordinací. Podle organizátorů lze až 72% návštěvníků zařadit do této kategorie a dalších 10% tvoří ti, kteří mají určitý vliv na rozhodnutí o koupi.

 A teď několik důvodů, proč se na veletrh vyplatí zajet. Uvažujete o koupi nového ultrazvuku a nechce se vám komunikovat se všemi producenty těchto zařízení? V rekordně krátké době můžete posoudit kvalitu obrazu a funkce jednotlivých přístrojů ve škále od levných po nejdražší. Uvažujete o vybavení vašeho oddělení např. novými postelemi nebo signalizačním zařízením? Máte jistotu, že v příslušné veletržní hale jich naleznete desítky. Přemýšlíte nad změnou medicínského informačního systému nebo o zavedení jiných IT technologií ve svém zařízení? Návštěvníkům ze země jako je naše, kde trhu dominuje vlastně jedna firma (i když s dvěma různými produkty Medicus a PC Doktor), může být přístup k výrobkům jiné firmy velice užitečný. Pokud chcete ušetřit, můžete si pořídit některý z „no name“ produktů z asijské provenience, které doslova zaplavily loňský a letošní trh.

Máte zde mnoho námětů k přemýšlení. Některé z nás zajímá, jakým směrem se medicínské inovace budou vyvíjet, a tak nás zde mohou zaujmout prezentované novinky: moderní tzv. hybridní operační sál je charakterizován spojením moderní operační, ale i diagnostické (zobrazovací a monitorovací) techniky, miniaturizované externí defibrilátory, které nosí pacient na sobě pouze po přechodnou dobu (myokarditis atd.), nové přístroje a postupy pro telemonitoring (oblečení), o které se živě zajímají firmy jako T-Mobile atd.

 Zdravotnictví se jako významný ekonomický sektor bude díky demografickému vývoji nepochybně příznivě rozvíjet i v dobách krize, a tak je veletrh pod drobnohledem politiků z nejrůznějších zemí, o čemž svědčí i návštěva kancléřky Angely Merkelové a jejího ministra zdravotnictví Philippa Roslera v průběhu veletrhu. Účast politiků také potvrzuje, že se jedná o odvětví, které má a bude mít klíčové postavení v očích veřejnosti. A to nejen pacientské.

Největší veletržní haly ovládla oblast sportovní medicíny a rehabilitace nebo-li obecně wellness průmyslu, který má spolu se službami pro využití volného času velký ekonomický potenciál.

Konkrétním novinkám se budeme věnovat v našich dalších článcích z veletrhu Medica 2010.

 Autor: MUDr. Martin Opočenský, Ph.D.